Sommarlöpning på Oknö

Vi började semestern med att åka ner till stugan på Oknö och tillbringa en vecka med hela min närmaste familj. Vädret var lite ostadigt, så vi åkte till äventyrsbad två av dagarna, träffade vänner och åkte på utflykter. Utöver det hann jag också med två löppass.

Start  7/7 kl 11:47
Tid  00:51:08
Sträcka  5,37 km
Snitthastighet  6,3 km/h
Tempo  09:31 min/km
Höjdmeter upp/ned  14/17
Snittpuls  137 bpm
Maxpuls  169 bpm

Min plan var att ge mig ut och springa mellan frukost och lunch, men jag fastnade med min bullet journal och kom ut någon timme senare än jag hade tänkt. Planen var att ta mig ett varv rund Storön, moturs längs den uppmarkerade vandringsstigen.

I början av sommaren såg jag till att Axel och jag skaffade Wizzards Unite, årets kopia av pokemon go, för att komma ut och röra på oss mer. Medan jag varvade jogging och promenad så stannade jag också till på ett par ställen för att spela. Det i kombination med att jag lyssnade på podcast gjorde att min telefons batteri dog när jag kom fram till färjeläget.

Eftersom att jag ändå stannat till vid utegymmet vid färjeläget passade jag på att öva chins innan jag fortsatte. Längs öns norra strand var det svalt och blåste så mycket motvind att det gick gäss på Mönsteråsviken. När jag kom tillbaka till stugan hade de andra redan satt sig för att äta lunch, så det var bara att slå mig ner vid dukat bord.

Höjdpunkt från passet:
– Sommarkänsla att springa på Oknö

Start  10/7 kl 11:35
Tid  00:29:11
Sträcka  3,52 km
Snitthastighet  7,2 km/h
Tempo  08:18 min/km
Höjdmeter upp/ned  5/10
Snittpuls  158 bpm
Maxpuls  184 bpm

Ett par dagar senare var det dags för det andra passet. Även denna gång fastnade jag lite för länge, den här gången satt jag och läste i solen på altanen. Istället för ett till längre pass bestämde jag mig för att springa intervaller, för att spara tid.

Jag joggade åt andra hållet jämfört med det tidigare passet, och bort mot Lillön. Efter att stigen passerat en gammal badplats går den upp på en vall som är ungefär 100 meter lång, och där bestämde jag mig för att göra mina intervaller. Vattennivån i Östersjön var hög, så det var lite blött där stigen gick lågt, men uppe på vallen var den torr och fast.

Mitt pass bestod av två block med fem intervaller i varje. Jag spurtade bort och joggade tillbaka, men som längre vila mellan blocken promenerade jag tillbaka. Det blev ett jobbigt men inte supertungt pass, och även denna gång kom jag tillbaka till stugan precis i tid för lunch.

Höjdpunkt från passet:
– Tyckte det kändes som ett bra intervallpass.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s