Halloumisnurror

Det här är ett recept som jag fått av min syster, som hon i sin tur hittat i en receptbok. Det är ett relativt snabblagat snack, att servera som plockmat till drinkar, till exempel. Frågan är om det ens kan klassas som matlagning – man lägger i princip bara lite olika ingredienser på varandra och gräddar i ugnen, men svårare än så behöver det inte vara!

Sätt ugnen på 175° och plocka fram smördeg ur frysen. Jag rekommenderar att man använder en stor smördeg istället för som jag gjorde sist, små fyrkantiga ”ark” (jag skulle i alla fall gissa att det är lättare att hantera). Kavla ut degen något och bred ut ett tunt lager senap på. Originalreceptet säger grovkornig senap, men jag hade dijonsenap hemma och använde det istället. Sedan kommer det roligaste med det här receptet, och även det som kräver störst arbetsinsats. Det är dags att hyvla halloumi! Det kanske låter lite konstigt, men det går lättare än vad jag hade vågat gissa innan jag provade. Kändes inte så gnissligt som jag hade trott heller.

Sprid ut halloumiskivorna på smördegen, rulla ihop och skär i skivor precis som du gör när du bakar kanelbullar. Lägg upp på en plåt med smörpapper, pensla med ett uppvispat ägg och strö över lite sesamfrö. Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter. Snäckorna kan serveras så fort de svalnat tillräckligt för att du ska kunna ta i dem, men fungerar lika bra kalla. Gör mer än vad du tror går åt, för när man väl börjat äta av dem är det svårt att sluta.

Lämna en kommentar